I. Przepisy wstępne
§ 1
Niniejszy regulamin pracy opracowano i przyjęto na podstawie następujących przepisów:
- art . 104 – 1044 ustawy z dn. 26 czerwca 1974 roku kodeks pracy (Dz. U. Nr 24, poz.141 z póź. zm.);
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 15 maja 1996 roku w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania zwolnień od pracy (Dz. U. Nr 60, poz. 281);
- art. 26 pkt.2 ust. 4 i art. 30 ust.3 – 5 ustawy z dn. 23 maja 1991 roku o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 55, poz. 234 z póź. zm.);
- art. 16, 17, 40, 41 ustawy z dn. 26 października 982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230 z póź. zm.);
- zakładowego układu zbiorowego pracy ZPOW „Pektowin” w Jaśle z dn. 11 maja 1998 roku z póź. zm.
§ 2
Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
§ 3
Niniejszy regulamin pracy uzgodniono w dniu 25 października 2001 roku z Komisją Zakładową NSZZ „Solidarność” i Zarządem NSZZ Pracowników „Pektowin”.
§ 4
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
- przepisach prawa – oznacza to przepisy wymienione w § 1 regulaminu pracy;
- pracodawcy – oznacza to Zarząd ZPOW „Pektowin” Spółka z o.o. w Jaśle;
- pracowniku – oznacza to osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę;
- ZPOW „Pektowin” – oznacza ZPOW „Pektowin” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Jaśle.
§ 5
Przepisy regulaminu pracy obowiązują wszystkich pracowników, bez względu na rodzaj wykonywanej pracy, zajmowane stanowisko i wymiar czasu pracy.
§ 6
Pracodawca lub osoba przez niego upoważniona, obowiązany jest w każdy piątek w godzinach 1400 – 1500 przyjmować pracowników w sprawach skarg i wniosków dotyczących spraw ogólnych ZPOW „Pektowin”, wyjaśniać je i analizować przyczyny ich powstawania oraz udzielać rzetelnych odpowiedzi skarżącym się lub wnioskodawcom.
§ 7
- Wszelkich informacji wychodzących na zewnątrz ZPOW „Pektowin” udziela pracodawca lub osoby przez niego upoważnione.
- Bez zgody pracodawcy lub osoby przez niego upoważnionej nie można wydawać na zewnątrz, ani udostępniać nieupoważnionym osobom dokumentów i ich kserokopii zawierających tajemnice służbowe lub państwowe, w tym związane z ochroną dóbr osobistych i ochroną danych osobowych.
- Osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów do przeprowadzania kontroli działalności ZPOW „Pektowin” wykonują swoje kompetencje po uprzednim sprawdzeniu dokumentów uprawniających do kontroli i zawiadomieniu o niej pracodawcy lub osoby upoważnionej oraz po dokonaniu stosownego wpisu do „Księgi kontroli”. Udostępnieniu i kopiowaniu podlegają tylko te dokumenty, które są niezbędne do wykonywania kontroli.
§ 8
Regulamin pracy podaje się do wiadomości każdego przyjmowanego do pracy pracownika, a zapoznanie się z jego treścią pracownik potwierdza własnoręcznym podpisem w oświadczeniu. Oświadczenie zostaje dołączone do akt osobowych pracownika.
II. Organizacja pracy
§ 9
Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
- zaznajamiać pracownika podejmującego pracę z zakresem obowiązków, sposobem wykonywania pracy w podstawowymi jego uprawnieniami;
- organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy oraz osiąganie przez pracownika wysokiej wydajności i należytej jakości pracy;
- wydawać pracownikom potrzebne materiały i narzędzia pracy, a także niezbędne z punktu widzenie przepisów bhp odzież i obuwie robocze, ochronne i sprzęt ochrony osobistej;
- zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy, w tym wyposażenie pomieszczeń pracy w zbiorowe środki ochrony zdrowia oraz ich sprawność i właściwe stosowanie;
- zapewniać pracownikom napoje w ilości zaspokajającej potrzeby pracowników, odpowiednio zimne lub gorące w zależności od warunków wykonywania pracy:
- w warunkach gorącego mikroklimatu, gdy wartość wskaźnika obciążenia termicznego (WBGT) wynosi powyżej 25oC;
- przy pracach na otwartej przestrzeni, przy temperaturze otoczenia poniżej 10oC lub powyżej 25oC;
- na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 25o C.
- zapewnić pracownikom odpowiednie urządzenia higieniczno- sanitarne oraz niezbędne środki higieny osobistej, a także środki udzielania pierwszej pomocy w razie wypadku;
- prowadzić w czasie pracy szkolenie pracowników w zakresie bhp;
- poddawać pracowników, na swój koszt, okresowym i kontrolnym badaniom lekarskim;
- informować pracowników o występujących w zakładzie pracy zagrożeniach zdrowia lub życia, ryzyku zawodowym, a także o wynikach badań czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy;
- zapewniać, aby prace, przy których istnieje możliwość wystąpienia szczególnego zagrożenia dla zdrowia lub życia ludzi, były wykonywane przez co najmniej 2 osoby w celu zapewnienia asekuracji- wykaz takich rodzajów prac stanowi załącznik nr 1 regulaminu pracy.
§ 10
- Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa pracy lub umową o pracę.
- Przestrzeganie przepisów i zasad bhp jest podstawowym obowiązkiem pracownika. W szczególności pracownik jest obowiązany:
- znać przepisy i zasady bhp, brać udział w szkoleniach oraz poddawać się wymaganym egzaminom sprawdzającym
- wykonywać pracę zgodnie z przepisami i zasadami bhp oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń przełożonych;
- dbać o należyty stan maszyn urządzeń narzędzi i sprzętu oraz o ład i porządek w miejscu pracy;
- stosować środki ochrony zbiorowej, a także używać przydzielone mu środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze, zgodnie z ich przeznaczeniem;
- poddawać się wstępnym, okresowym, kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich;
- niezwłocznie zawiadomić przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia o grożącym im niebezpieczeństwie;
- dbać o dobro zakładu pracy i jego mienie;
- zachować w tajemnicy informacje techniczne, technologiczne, handlowe oraz organizacyjne zakładu, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę- szczegółowy katalog informacji stanowiących tajemnicę służbową stanowi załącznik nr 2 regulaminu pracy;
- przestrzegać ustalonego czasu pracy;
- przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w zakładzie porządku.
§ 11
W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bhp i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo, gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego. Jeżeli powstrzymanie się od pracy nie eliminuje zagrożenia pracownik ma prawo oddalić się z miejsca zagrożenia, zawiadamiając niezwłocznie o tym przełożonego. Za czas niewykonywania pracy z tego powodu pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia.
§ 12
- Przydziału prac dokonuje bezpośredni przełożony pracownika.
- Jeżeli przed końcem ustalonego czasu pracy pracownik wykonał przydzieloną mu pracę lub z jakichś przyczyn nie może wykonywać pracy, obowiązany jest niezwłocznie zgłosić fakt braku pracy lub niemożności jej wykonania bezpośredniemu przełożonemu, który podejmie odpowiednią decyzję co do wykorzystania pozostałego czasu pracy.
- Bezpośredni przełożony pracownika odpowiada za dostarczenie pracownikowi lub właściwie używanie przez niego niezbędnych do wykonywania pracy materiałów i środków pracy oraz za ich rzetelne rozliczenie.
§ 13
- Pracownik przychodząc do pracy zobowiązany jest ten fakt potwierdzić własnoręcznym podpisem na liście obecności.
- Pracownik ma obowiązek stawić się do pracy w takim czasie, by w godzinie rozpoczęcia pracy znajdował się na swoim stanowisku pracy.
- Pracownik powinien stawiać się do pracy w pełni sprawny fizycznie i psychicznie. O swoim złym samopoczuciu, mającym wpływ na bezpieczeństwo pracy, pracownik powinien niezwłocznie powiadomić przełożonego.
§ 14
Czas pracy powinien być wykorzystywany wyłącznie na świadczenie pracy. Samowolne przerwy w pracy, jej opóźnione rozpoczęcie lub wcześniejsze zakończenie stanowią naruszenie obowiązków pracowniczych.
§ 15
- Wyjście w czasie pracy poza teren zakładu pracy, a także przebywanie pracowników na terenie zakładu pracy poza godzinami prac – wymaga pisemnej zgody bezpośredniego przełożonego i jest ewidencjonowane na portierni lub w Dziale Kadr i Administracji.
- Przebywanie pracownika na terenie zakładu pracy poza godzinami pracy bez zgody jego bezpośredniego przełożonego stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych.
§ 16
1. Każdy pracownik obowiązany jest do zabezpieczenia po zakończeniu pracy powierzonych mu pomieszczeń i ich wyposażenia, narzędzi, urządzeń, sprzętu, dokumentów, pieczęci, środków pieniężnych oraz uporządkowanie miejsca pracy, a w szczególności do:
- właściwego zabezpieczenia pieniędzy i papierów wartościowych;
- właściwego zabezpieczenia dokumentów zawierających tajemnicę państwową, służbową lub gospodarczą oraz druków ścisłego zarachowania i pieczęci;
- zamknięcia pomieszczeń w których pracuje, w tym zabezpieczenia przed otwarciem okien i otworów wentylacyjnych;
- sprawdzenia, czy wyłączone zostały wszystkie urządzenia, w tym grzejniki i grzałki, które włączone być powinny oraz czy zostały odłączone od sieci;
- utrzymania czystości i porządku w miejscu pracy.
- Za wykonanie czynności określonych w ust. 1 odpowiedzialni są:
- pracownicy- na swoich stanowiskach pracy i w stosunku do powierzonego mienia;
- bezpośredni przełożony – w miejscu swojej pracy i w miejscach pracy podległych pracowników;
- pracownik, który jako ostatni opuszcza pomieszczenie;
- pracownicy zatrudnieni przy pilnowaniu – w pomieszczeniach nie zamkniętych;
- osoba sprzątająca – w pomieszczeniach wyznaczonych do sprzątania.
- Nadzór nad realizacją obowiązków wymienionych w ust. 1 i 2 sprawuje pracodawca lub osoba przez niego upoważniona.
§ 17
Czyszczenie narzędzi, maszyn i urządzeń oraz porządkowanie miejsca pracy powinny być przeprowadzane w ciągu 15 minut przed zakończeniem pracy.
III. Czas pracy
§ 18
Czas pracy należy w pełni wykorzystać na pracę zawodową.
§ 19
- Czas pracy nie może przekroczyć 8 godzin na dobę i średnio 40 godzin na tydzień w 4 -miesięcznym okresie rozliczeniowym. Nie dotyczy pracowników zatrudnionych w Systemie Pracy Zmianowej z 3- miesięcznym okresem rozliczeniowym.
- Praca w godzinach nie przekraczających 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w okresie rozliczeniowym nie stanowi pracy w godzinach nadliczbowych.
- Czas pracy pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy ustalają indywidualne umowy o pracę.
§ 20
- Ustala się następujące godziny rozpoczynania i kończenia pracy w zakładzie:
- I zmiana – 600 – 1400 lub 700 – 15 00;
- II zmiana – 1400 – 2200 lub 1500 – 2300;
- III zmiana – 2200 – 6 00 lub 2300 – 700;
- Godziny rozpoczynania i kończenia pracy ( I i II wariant) w poszczególnych komórkach organizacyjnych ustala pracodawca po uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi.
- W zależności od potrzeb, dopuszcza się możliwość pracy w innych godzinach po uzgodnieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi.
§21
- Praca w zakładzie może być zarządzana przez pracodawcę w zależności od potrzeb na jedną, dwie lub trzy zmiany oraz w ruchu ciągłym.
- W ruchu ciągłym, jak również w innych uzasadnionych przypadkach może być stosowany system pracy zmianowej.
§ 22
- Za czas rozpoczęcia pracy uważa się rozpoczęcie pracy na stanowisku pracy, a za zakończenie
- Przesuwanie pracowników ze zmiany pierwszej na drugą, z drugiej na trzecią, z trzeciej na pierwszą lub z drugiej na pierwszą powinno się odbywać zgodnie z harmonogramem zmian w poszczególnych komórkach organizacyjnych.
- Pracownikowi przysługuje 15- minutowa przerwa wliczona do czasu pracy.
- Czas rozpoczynania i zakończenia przerwy śniadaniowej dla:
- I zmiana – od 1000 – 1015;
- II zmiana – od 1800 – 1815;
- III zmiana – od 200 – 215;
§ 23
Przy pracach, które ze względu na technologię produkcji nie mogą być wstrzymane (praca w ruchu ciągłym), może być stosowany system pracy, w którym jest dopuszczalne przedłużenie czasu pracy do 43 godzin przeciętnie na tydzień w okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 4 tygodni, a jednego dnia w niektórych tygodniach w tym okresie wymiar czasu pracy może być przedłużony do 12 godzin.
§ 24
- W komórkach organizacyjnych, w których ze względu na stosowany proces technologiczny wymagana jest całodobowa obsługa urządzeń tj.: Wydział Produkcji Pektyny i Koncentratów, Wydział Technicznego Utrzymania Ruchu może być stosowany System Pracy Zmianowej polegający na obsłudze urządzeń przez co najmniej cztery zespoły pracujące w układzie trzech zmian w ciągu doby.
- Czas pracy w Systemie Pracy Zmianowej nie może przekroczyć 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień w 3- miesięcznym okresie rozliczeniowym.
- Wprowadza się następujący system dokonywania zmian:
- 3 dni pracy na pierwszej zmianie,
- 1 dzień wolny od pracy,
- 3 dni pracy na trzeciej zmianie,
- 1 dzień wolny od pracy,
- 3 dni pracy na drugiej zmianie,
- 1 dzień wolny.
- W Systemie Pracy Zmianowej czas pracy podlega rozliczeniu w czterech okresach rozliczeniowych obejmujących cztery okresy po 3 miesiące.
-
- Pierwszy okres rozliczeniowy rozpoczyna się w każdym roku kalendarzowym w dniu 1 stycznia, a kończy w 31 marca,
- Drugi okres rozliczeniowy rozpoczyna się 1 kwietnia, a kończy 30 czerwca,
- Trzeci okres rozliczeniowy rozpoczyna się 1 lipca, a kończy 30 września,
- Czwarty okres rozliczeniowy rozpoczyna się 1 października, a kończy dnia 31 grudnia.
- Terminy okresów rozliczeniowych są jednolite dla wszystkich zespołów.
- W okresie rozliczeniowym 16-to tygodniowym występują 4 cykle pracy obejmujące po 4 tygodnie, natomiast w okresie 4 tygodniowym 1 cykl pracy.
- Pracownicy zatrudnieni w Systemie Pracy Zmianowej w każdym okresie rozliczeniowym (3 miesiące) otrzymują taką ilość dni wolnych aby została zachowana zasada przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy tj. 40 godzin na tydzień.
- Dni wolne od pracy, o których mowa w pkt.7, wyznacza każdemu pracownikowi kierownik komórki organizacyjnej z góry przed rozpoczęciem okresu rozliczeniowego.
- Rozkład czasu pracy, o którym mowa w pkt. 8, po uwzględnieniu dni wolnych stanowi indywidualny harmonogram pracy danego pracownika. Rozkład czasu pracy w harmonogramie pracownika nie może przewidywać pracy w godzinach nadliczbowych.
Pracę danego pracownika można zaplanować tylko w ramach jego nominalnego czasu pracy przypadającego na dany okres rozliczeniowy.
- Praca pracowników zatrudnionych w Systemie Pracy Zmianowej odbywa się w oparciu o harmonogramy czasu pracy tworzone na pełne okresy rozliczeniowe. Zmianę indywidualnego harmonogramu czasu pracy, w trakcie trwania okresu rozliczeniowego, uzasadniają wyłącznie następujące okoliczności:
-
-
- Nieprzewidziana nieobecność pracownika w pracy powodująca konieczność zapewnienia zastępstwa na jego stanowisku pracy spowodowana w szczególności:
-
- 1.chorobą pracownika,
- 2.urlopem, o którym mowa w art. 1671 Kodeksu pracy,
- 3.skorzystaniem przez pracownika z prawa do dnia wolnego, o którym mowa w art. 188 Kodeksu pracy.
- Rozwiązanie z pracownikiem umowy o pracę w trakcie trwania okresu rozliczeniowego, skutkujące koniecznością zapewnienia zastępstwa na jego stanowisku oraz
- Inne okoliczności powodujące konieczność zapewnienia zastępstwa pracownika podczas jego nieobecności w pracy.
- Pracownicy zatrudnieni w Systemie Pracy Zmianowej będą informowani o wymiarze dni wolnych od pracy tzw. „Z” w poszczególnych okresach rozliczeniowych z wyprzedzeniem 1 miesiąca przez kierownika wydziału.
- Pracownikom zatrudnionym w Systemie Pracy Zmianowej urlopu wypoczynkowego udziela się w dniach, w których w obowiązującym pracownika harmonogramie czasu pracy wyznaczona została praca.
- Do urlopu wypoczynkowego udzielonego w sposób, o którym mowa w pkt. 12 nie wlicza się dni wolnych od pracy, zgodnie z obowiązującym harmonogramem oraz dni wolnych tzw. „Z”.
§ 25
- Pora nocna obejmuje 8 godzin zawartych między godziną 2200 a godziną 600 dnia następnego.
- Niedziela oraz święta określone odrębnymi przepisami są dniami wolnymi od pracy. Za pracę w niedziele lub święto uważa się pracę wykonywaną pomiędzy 600 w tym dniu a 600 dnia następnego.
- Dniem wolnym z tytułu 5-dniowego tygodnia pracy jest sobota.
IV. Nieobecność w pracy
§ 26
- Niniejszy rozdział normuje tryb usprawiedliwiania nieobecności w pracy i spóźnień do pracy, udzielania zwolnień od pracy i urlopów oraz sposobu ewidencji nieobecności w pracy i zasad zastępowania pracowników nieobecnych.
- W sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale zastosowania mają przepisy zakładowego układu zbiorowego pracy oraz powszechnie obowiązujące przepisy prawa.
§27
- O niemożności stawienia się do pracy z przyczyny z góry wiadomej, pracownik powinien uprzedzić swojego przełożonego.
- Pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność w pracy lub spóźnienie się do pracy.
- W razie nie stawienia się do pracy, pracownik jest obowiązany zawiadomić zakład pracy o przyczynie nieobecności i przewidywanym czasie jej trwania w pierwszym dniu nieobecności nie później niż w dniu następnym, osobiście, przez inne osoby lub za pośrednictwem poczty. W tym przypadku za datę zawiadomienia uważa się datę stempla pocztowego.
- W razie nieobecności w pracy w związku z:
- niezdolnością do pracy spowodowaną chorobą pracownika lub jego izolacją z powodu choroby zakaźne;
- chorobą członka rodziny pracownika, wymagającej sprawowania przez pracownika osobistej opieki, pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność, doręczając zaświadczenie lekarskie najpóźniej w dniu przystąpienia do pracy.
§ 28
Opuszczenie całości lub części dnia pracy, bez uprzedniego zwolnienia przez pracodawcę, usprawiedliwiają tylko ważne przyczyny, a w szczególności;
- wypadek lub choroba powodująca niezdolność do pracy lub izolacja z powodu choroby zakaźnej;
- wypadek lub choroba członka rodziny wymagająca sprawowania przez pracownika osobistej opieki;
- okoliczności wymagające sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad dzieckiem w wieku do lat 8;
- nadzwyczajne wypadki uniemożliwiające terminowe przybycie do pracy;
- konieczność wypoczynku po nocnej podróży służbowej w granicach do 8 godzin po zakończeniu podróży, jeżeli warunki odbywania tej podróży uniemożliwiły odpoczynek nocny.
§ 29
Uznanie nieobecności w pracy za usprawiedliwioną bądź nieusprawiedliwioną należy do pracodawcy lub osoby przez niego upoważnionej.
§ 30
W trybie i na zasadach określonych przepisami prawa, pracodawca obowiązany jest zwolnić pracownika od pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia w celu:
- przeprowadzenia obowiązkowych badań lekarskich i szczepień ochronnych, albo badań stanu zdrowia na określonych stanowiskach pracy, jeżeli nie jest możliwe przeprowadzenie badań w czasie wolnym od pracy;
- prowadzenie działalności statutowej w Związkach Zawodowych, pełnienie funkcji radnego, ławnika;
- wzięcia udziału w szkoleniach organizowanych przez pracodawcę lub działające Związki Zawodowe
- stawienia się na wezwanie organów administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, sądu, prokuratury, policji, kolegium do spraw wykroczeń, Najwyższej Izby Kontroli w związku z prowadzeniem postępowania kontrolnego.
§ 31
- Pracownik może być zwolniony od pracy na czas niezbędny do załatwienia ważnych spraw osobistych lub rodzinnych, które wymagają załatwienia w godzinach pracy. Zwolnienia udziela kierownik komórki organizacyjnej, gdy zachodzi nieunikniona potrzeba takiego zwolnienia.
- Za czas zwolnienia od pracy, o którym mowa w pkt.1, pracownikowi przysługuje wynagrodzenie, jeżeli odpracował czas zwolnienia. Czas odpracowania nie jest pracą w godzinach nadliczbowych.
- Pracownica karmiąca dziecko piersią ma prawo do dwóch półgodzinnych przerw w pracy wliczanych do czasu pracy. Pracownica karmiąca więcej niż jedno dziecko ma prawo do dwóch przerw po 45 minut każda. Przerwy na wniosek pracownicy mogą być udzielane łącznie.
- Pracownikowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat, przysługuje w ciągu roku zwolnienie od pracy na 2 dni z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Jeżeli obydwoje rodzice pracują zwolnienie należy się jednemu z nich.
§ 32
- Pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy na czas obejmujący:
- 2 dni – w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka, ojca, matki, ojczyma lub macochy
- 1 dzień – w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego bezpośrednią opieką.
§ 33
- Pracodawca na umotywowany wniosek pracownika może mu udzielić urlopu bezpłatnego.
- Jeżeli urlop bezpłatny ma trwać ponad 30 dni, pracownik obowiązany jest przed jego rozpoczęciem rozliczyć się z zakładem.
§ 34
- Urlopy wypoczynkowe udzielane są zgodnie z planem urlopów. Plan urlopu podaje się do wiadomości pracowników najpóźniej w dniu 1 grudnia roku poprzedzającego urlop.
- Pracownik może rozpocząć urlop wyłącznie po uzyskaniu zgody osoby upoważnionej na karcie urlopowej.
- Na wniosek pracownika, w wyjątkowych sytuacjach, urlop wypoczynkowy może być udzielony poza planem urlopów.
- Część urlopu niewykorzystaną z powodu: czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, odosobnienia w związku z chorobą zakaźną, odbywania ćwiczeń wojskowych oraz przeszkolenia wojskowego przez okres do trzech miesięcy, urlopu macierzyńskiego – pracodawca obowiązany jest udzielić w terminie późniejszym.
- Nie wolno przesuwać zaległego urlopu poza 31 marca następnego roku kalendarzowego.
§ 35
- Nieobecności i czas ich trwania oznacza się w liście obecności i innych stosownych dokumentach.
- Wszelkie dowody nieobecności, wyjaśnienia, podania, wnioski i pisma dotyczące spraw kadrowych gromadzone są we właściwych aktach.
- Czas pracy pracownika wykonującego czynności służbowe w innej miejscowości niż określone w umowie o pracę rozliczany jest na podstawie polecenia wyjazdu służbowego.
§ 36
Pracodawca lub osoba przez niego upoważniona na piśmie wyznacza pracownika zastępującego osobę nieobecną.
V. Szczegółowe zasady i tryb postępowania w zakresie przestrzegania obowiązku trzeźwości.
§ 37
- Każdy pracownik obowiązany jest do przestrzegania obowiązku trzeźwości w czasie pracy i na terenie zakładu.
- Realizacja tego obowiązku polega na:
- niedopuszczaniu do pracy osób, których stan lub zachowanie wskazuje na spożycie alkoholu, albo jeżeli uzasadniają to inne okoliczności;
- surowym reagowaniu na przypadki spożywania alkoholu w czasie pracy lub w miejscu pracy;
- niezwłocznym zgłaszaniu pracodawcy faktu podejrzenia spożycia alkoholu przez pracownika;
- Pracownik ma obowiązek na wezwanie pracodawcy lub osób przez niego upoważnionych poddać się kontroli trzeźwości.
- W przypadku odmowy poddania się kontroli trzeźwości uznaje się, że pracownik jest nietrzeźwy.
- Na żądanie pracownika kontroli trzeźwości może dokonać policja.
- Pracownik może zażądać badania krwi.
- Pracownik ma prawo żądać przeprowadzenia badania swojego stanu trzeźwości, jeśli wymaga tego interes prawny pracownika.
- Za stan nietrzeźwości uznaje się poziom powyżej 0,2 promila alkoholu we krwi.
§ 38
Osoba prowadząca kontrolę trzeźwości pracownika sporządza protokół, który powinien zawierać:
- dane osoby zgłaszającej naruszenie obowiązku trzeźwości lub informację ogólną o zgłoszeniu;
- określenie miejsca i czasu zgłoszenia;
- dane osobowe pracownika podejrzanego o naruszenie obowiązku trzeźwości oraz opis sposobu i okoliczności naruszenia tego obowiązku;
- krótki opis czynności podejmowanych w trakcie postępowania;
- wykaz udowodnionych naruszeń obowiązków pracowniczych przez każdego z pracowników z osobna;
- wskazanie dowodów;
- datę sporządzenia protokołu, czas prowadzenia postępowania, czytelne podpisy osoby sporządzającej protokół i osób podejrzanych o naruszenie obowiązku trzeźwości;
- załączone dowody, w tym protokoły przesłuchań i wyniki badań zawartości alkoholu.
§ 39
- Koszty badania trzeźwości ponosi pracodawca.
- Jeżeli stwierdzono stan nietrzeźwości, obowiązek poniesienia kosztów badania i kosztów bezpośrednio z tym związanych ciąży na pracowniku.
§ 40
W trakcie wstępnych i okresowych szkoleń w zakresie bhp pracownicy powinni być zapoznawani ze skutkami prawnymi naruszania obowiązku trzeźwości na terenie ZPOW „Pektowin”.
VI. Postanowienia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz palenia tytoniu
§ 41
Pracodawca i pracownicy zobowiązani są do ścisłego przestrzegania przepisów i zasad bhp oraz przepisów przeciwpożarowych.
§ 42
- W ZPOW „Pektowin” obowiązują szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy – szkolenia wstępne i szkolenia okresowe.
- Szkolenia wstępne – przeprowadzane jest wg programów opracowanych dla poszczególnych wydziałów oraz magazynów i obejmuje:
- instruktaż ogólny, który przechodzą wszyscy nowo zatrudnieni pracownicy, studenci odbywający praktykę oraz uczniowie odbywający praktykę zawodową;
- instruktaż stanowiskowy przeprowadzany jest przed dopuszczeniem pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku i obejmuje pracowników nowo zatrudnionych, pracowników przenoszonych na inne stanowiska, studentów odbywających praktyki i uczniów odbywających praktyki. Instruktaż prowadzony jest przez osobę kierującą pracownikami. Pracownik zatrudniony na kilku stanowiskach pracy musi przejść instruktaż stanowiskowy obowiązujący na każdym stanowisku.
- szkolenie podstawowe odbywa się w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy od rozpoczęcia pracy według opracowanych programów dla grup pracowniczych i kończy się egzaminem sprawdzającym. Egzamin przeprowadza organizator szkolenia oraz wydaje zaświadczenie o odbytym szkoleniu;
- kopię zaświadczenia dołącza się do akt osobowych pracownika;
- Szkolenia okresowe odbywają wszyscy pracownicy zgodnie z opracowanymi programami dla grup pracowniczych.
- szkolenia okresowe dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach pracowniczych należy prowadzić w formie instruktażu raz na trzy lata;
- szkolenia okresowe dla pracodawców, osób kierujących pracownikami (kierownicy, mistrzowie, brygadziści), konstruktorów, pracowników inżynieryjno- technicznych, pracowników służb bhp oraz pracowników administracyjno- biurowych należy prowadzić w formie kształcenia kierowanego, instruktażu w okresie raz na 6 lat. Egzamin przeprowadza organizator szkolenia oraz wydaje zaświadczenie o odbytym szkoleniu;
- kopię zaświadczenia dołącza się do akt osobowych pracownika.
§ 43
- W ZPOW „Pektowin” obowiązuje bezwzględny zakaz palenia tytoniu.
- Miejsca, w których dopuszczalne jest palenie tytoniu wyznacza pracodawca odrębnym zarządzeniem.
§ 44
- Wykaz prac, które mogą być wykonywane wyłącznie na pisemne polecenie pracodawcy lub osób upoważnionych – stanowi załącznik nr 3 regulaminu pracy.
- Wykaz stanowisk pracy, na których osoby zatrudnione winny spełniać wymagania kwalifikacyjne w zakresie eksploatacji urządzeń i instalacji energetycznych – stanowi załącznik nr 4 regulaminu pacy.
- Wykaz prac szczególnie niebezpiecznych – stanowi załącznik nr 5 regulaminu pracy.
- Wykaz prac wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej – stanowi załącznik nr 6 regulaminu pracy.
§ 45
- Pracownikowi przydziela się nieodpłatnie odzież, obuwie robocze oraz środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy, na zasadach określonych w zakładowej tabeli norm przydziału odzieży roboczej i ochronnej.
- Przełożony nie dopuszcza pracownika do pracy bez środków ochrony indywidualnej oraz odzieży i obuwia roboczego przewidzianego do stosowania na danym stanowisku pracy.
- Niestosowanie przez pracownika przydzielonej mu odzieży roboczej, obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej uznaje się za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych.
- Pracownikowi przydzielane są środki higieny osobistej w ilości i na zasadach ustalonych w zakładowej tabeli przydziału środków higieny osobistej.
VII. Termin, miejsce i czas wypłaty wynagrodzenia
§ 46
- Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych otrzymują wynagrodzenie za dany miesiąc płatne 28 dnia miesiąca.
- Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach nierobotniczych otrzymują wynagrodzenie za dany miesiąc płatne 28 dnia miesiąca.
- Pracodawca na wniosek pracownika jest obowiązany do udostępnienia mu dokumentacji płacowej do wglądu oraz przekazania odcinka listy płac zawierającego wszystkie składniki wynagrodzenia.
- Wynagrodzenie wypłacane jest przez kasę zakładu oraz, za zgodą pracownika wyrażoną na piśmie, na rachunek oszczędnościowy.
- Z wynagrodzenia podlegają potrąceniu:
- Zaliczki pieniężne udzielone pracownikowi;
- Sumy egzekwowane na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne;
- Kary pieniężne przewidziane w art. 108 Kodeksu pracy;
- Inne należności, na potrącenia których pracownik wyraził zgodę.
VIII. Rodzaje prac wzbronionych kobietom
§ 47
- W ZPOW „Pektowin” nie wolno zatrudniać kobiet, a w szczególności kobiet w ciąży, przy pracach i w warunkach wymienionych w przepisach zawierających wykazy prac wzbronionych kobietom.
- Wykaz prac wykonywanych w ZPOW „Pektowin”, przy których nie wolno zatrudniać kobiet – stanowi załącznik nr 7 regulaminu pracy.
IX. Odpowiedzialność za naruszenie obowiązków pracowniczych i za szkodę wyrządzoną pracodawcy
§ 48
- Każdy pracownik powinien rzetelnie wykonywać obowiązki pracownicze i przestrzegać obowiązujących u pracodawcy regulaminów, zarządzeń i instrukcji – ich nieprzestrzeganie może spowodować konsekwencje dopuszczalne prawem.
- Szczególnie ciężkim naruszeniem obowiązków pracowniczych jest:
- Złe i niedbałe wykonywanie pracy oraz psucie materiałów, narzędzi, maszyn, a także wykonywanie prac nie związanych z zadaniami wynikającymi ze stosunku pracy;
- Nieprzybycie do pracy, spóźnianie się do pracy lub samowolne jej opuszczanie bez usprawiedliwienia;
- Stawianie się do pacy w stanie po spożyciu alkoholu albo spożywanie alkoholu w czasie pracy lub na terenie ZPOW „Pektowin”
- Wnoszenie na teren ZPOW „Pektowin” alkoholu;
- Zakłócanie porządku i spokoju w miejscu pracy;
- Niewykonywanie poleceń przełożonych, które dotyczą pracy i są zgodne z zasadami bhp;
- Niewłaściwy stosunek do przełożonych i współpracowników;
- Nieprzestrzeganie przepisów i zasad bhp i ppoż.;
- Ujawnianie informacji stanowiących tajemnicę pracodawcy, określonych w załączniku nr 2 regulaminu pracy;
- Dokonanie rażącego nadużycia wobec pracodawcy, w szczególności w zakresie ochrony jego interesów i mienia;
- Popełnienie przestępstwa lub wykroczenia w czasie pracy, na terenie ZPOW „Pektowin”;
- Wyrządzenie pracodawcy szkody umyślnej lub wynikłej z nie zachowania należytej staranności;
- Rażące naruszenie regulaminu pracy albo innego regulaminu, instrukcji lub zarządzenia obowiązującego pracowników;
- Kradzież mienia stanowiącego własność ZPOW „Pektowin”.
- Naruszenia określone w pkt. 2 mogą stanowić podstawę do rozwiązania stosunku pracy.
- W razie dopuszczenia się naruszeń określonych w pkt.2 pracodawca może także;
- Zwrócić na piśmie uwagę pracownikowi, że dopuścił się naruszenia obowiązków pracowniczych lub obowiązującego u pracodawcy regulaminu, instrukcji lub zarządzenia i przestrzec go, że dalsze ich naruszanie może spowodować rozwiązanie stosunku pracy lub zastosowanie kary porządkowej;
- Zastosować w trybie określonym poniżej jedną z kar przewidzianych w regulaminie pracy;
- Karę upomnienia
- Karę nagany
- Karę pieniężną za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bhp lub ppoż. opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia, stawianie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie pracy;
Zasady postępowania w przypadku nałożenia na pracownika kary;
- Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika;
- Kara nie może być zastosowana po upływie dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i po upływie trzech miesięcy od dopuszczenia się przez pracownika tego naruszenia;
- Kary stosuje pracodawca i zawiadamia o tym pracownika na piśmie, wskazując rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych i datę dopuszczenia się przez pracownika tego naruszenia;
- Pracownika należy poinformować o prawie zgłoszenia sprzeciwu i terminie jego zgłoszenia;
- Odpis pisma składa się do akt osobowych pracownika;
- Jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa, pracownik może w ciągu 7 dni od daty zawiadomienia go o ukaraniu wnieść sprzeciw. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika organizacji związkowej. Nie odrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od daty jego wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu;
- Po roku nienagannej pracy karę uważa się za niebyłą i zawiadomienie o ukaraniu usuwa się z akt osobowych pracownika. Pracodawca z własnej inicjatywy lub na wniosek reprezentującej pracownika organizacji związkowej może uznać karę za niebyłą przed upływem terminu;
- Kara pieniężna za jedno przekroczenie, jak i za każdy dzień nieobecności nie może być wyższa od jednodniowego wynagrodzenia pracownika, a łącznie kary pieniężne nie mogą przewyższać dziesiątej części wynagrodzenia przypadającego pracownikowi do wypłaty po dokonaniu potrąceń, zaliczek pieniężnych oraz sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych.
§ 49
- Pracownik odpowiada za szkodę wyrządzoną pracodawcy wg obowiązujących przepisów dotyczących odpowiedzialności materialnej pracowników.
- Przekazania pracownikowi mienia z obowiązkiem zwrotu lub wyliczenia się dokonuje na podstawie protokołu zdawczo – odbiorczego pracodawca lub inna osoba do tego upoważniona.
- Okresowych kontroli stanu powierzonego i innego mienia dokonują osoby pisemnie do tego upoważnione przez pracodawcę, sporządzając ze swych czynności odpowiedni protokół.
- Postępowanie w sprawie ustalenia odpowiedzialności za szkodę i jej wysokość wszczyna niezwłocznie pracodawca, sporządzając z prowadzonych czynności odpowiedni protokół, który zawiera:
- Dane osoby prowadzącej postępowanie, dane osoby podejrzanej o wyrządzenie szkody, osoby zobowiązanej do pieczy nad mieniem lub osoby, która przejęłą za to mienie odpowiedzialność materialną oraz dane osoby zgłaszającej szkodę;
- Czas trwania postępowania
- Opis szkody i miejsca jej zaistnienia;
- Określenie podejmowanych czynności;
- Ustalenia co do winy;
- Wskazanie dowodów;
- Załączenie wskazanych dowodów i protokołów przesłuchań;
- Wnioski lub decyzje personalne;
- Zalecenia profilaktyczne.
X. Inne postanowienia
§ 50
1. Pracownikom, którzy poprzez wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, przejawianie inicjatywy w pracy i podnoszenie jej wydajności oraz jakości przyczyniają się do należytego wykonywania zadań ZPOW „Pektowin” mogą być przyznawane nagrody i wyróżnienia.
- Nagroda pieniężna;
- Pochwała pisemna;
- Dyplom uznania.
2. Nagrody i wyróżnienia przyznaje pracodawca, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
§ 51
Postanowienia regulaminu pracy dotyczące obowiązku trzeźwości i konsekwencji prawnych jego naruszania stosuje się odpowiednio do używania narkotyków i innych podobnie działających środków odurzających.
§ 52
1. Pracownik ma prawo wynosić poza teren zakładu przedmioty stanowiące własność pracodawcy tylko na podstawie dokumentów wystawionych przez przełożonego zgodnie z odrębnymi poleceniami i zarządzeniami wewnętrznymi.
2. Pracownikowi nie wolno wnosić na teren zakładu ani wynosić poza teren zakładu materiałów i surowców używanych w procesie technologicznym ZPOW „Pektowin”.
3. W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy, pracownik jest obowiązany rozliczyć się z zakładem i uzyskać odpowiednie wpisy w karcie obiegowej.
XI. Postanowienia końcowe
§ 53
1. Nadzór nad przestrzeganiem regulaminu pracy sprawuje pracodawca.
2. Każdy pracownik ma prawo złożyć przełożonemu zawiadomienie o naruszeniu regulaminu pracy. Treść zawiadomienia jest wyjaśniana niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia jego złożenia.
§ 54
Z dniem wejścia w życie niniejszego regulaminu pracy tracą moc wszystkie sprzeczne z jego postanowieniami – dotychczas wydane – zarządzenia i instrukcje oraz dotychczasowy regulamin pracy ZPOW „Pektowin” wprowadzony Zarządzeniem nr 10 z dnia 25 kwietnia 1997 roku.
§ 55
Wszystkie zmiany niniejszego regulaminu pracy wymagają dla swej ważności formy pisemnej aneksu, którego treść jest ustalana i wprowadzana w życie w trybie przewidzianym dla samego regulaminu.
§ 56
Regulamin pracy wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia podania go do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w zakładzie.
Załącznik nr 1
Wykaz rodzajów prac w ZPOW „Pektowin” Jasło, które powinny być wykonywane przez co najmniej 2 osoby
- Prace wykonywane wewnątrz zbiorników, kotłów, silosów i urządzeń technologicznych, w tym prace w zbiornikach otwartych, które nie pozwalają na bezpośredni kontakt wizualny z co najmniej 1 pracownikiem.
- Prace w pomieszczeniach, w których występują gazy lub pary trujące, żrące albo duszące, przy których wykonywaniu wymagane jest stosowanie środków ochrony indywidualnej.
- Prace związane z:
- Montażem i demontażem studzienek, stacji pomp wodnych przy głębokościach większych niż 2 metry;
- Odmulaniem i pogłębianiem ścieków zbiorników wodnych
4. Prace przy obsłudze autoklawów przemysłowych.
5. Prace związane z konserwacją i naprawą dźwigów, suwnic, żurawi samojezdnych.
6. Prace spawalnicze, cięcie gazowe i elektryczne oraz inne prace wymagające posługiwania się otwartym źródłem ognia w pomieszczeniach zamkniętych (poza stałymi stanowiskami pracy) albo w pomieszczeniach zagrożonych pożarem i wybuchem.
7. Prace przy urządzeniach elektroenergetycznych znajdujących się całkowicie lub częściowo pod napięciem, z wyjątkiem prac polegających na wymianie w obwodach o napięciu do 1kV bezpieczników, żarówek i świetlówek.
8. Prace wykonywane w pobliżu nie osłoniętych urządzeń elektroenergetycznych lub ich części znajdujących się pod napięciem.
9. Prace w studniach kablowych, w pomieszczeniach z nimi połączonych i w dołkach monterskich.
10. Prace wykonywane na wysokości powyżej 2 metrów w przypadkach, w których wymagane jest zastosowanie środków ochrony indywidualnej przed upadkiem z wysokości.
11. Prace w wykopach i wyrobiskach o głębokości większej niż 2 metry.
12. Prace operatorów sprężarek chłodniczych, prace przy napełnianiu instalacji amoniakiem oraz wykonywane przy komorach chłodniczych, gdy drzwi do tych komór otwierane są tylko z zewnątrz.
13. Inne prace wymagające pisemnego polecenia.
Załącznik nr 2
Wykaz informacji stanowiących tajemnicę pracodawcy
Na podstawie § 11 regulaminu pracy tajemnicę pracodawcy w rozumieniu art. 100 § 1 pkt. 4 Kodeksu pracy są:
Wydział Produkcji Win
- Składy recepturowe win;
- Informacje dotyczące stosowanych parametrów technologicznych;
- Informacje dotyczące zużycia surowców na jednostkę produktu gotowego;
- Informacje dotyczące prowadzonych prac badawczych oraz wyników analiz jakości surowców i produktów.
Wydział Produkcji Enzymów i Przetworów Owocowo-Warzywnych
- Składy recepturowe napoi i produktów owocowo-warzywnych;
- Rejestr i charakterystyki posiadanych szczepów produkcyjnych i archiwum szczepów;
- Składy pożywek binokularnych i produkcyjnych;
- Instrukcje technologiczne procesów biosyntezy;
- Informacje dotycząc prowadzonych prac badawczych oraz wyników analiz jakości surowców i produktów;
- Informacje dotyczące zużycia surowca na jednostkę produktu gotowego.
Wydział Produkcji Pektyny
- Instrukcje technologiczne procesu produkcji pektyny wysokoestryfikowanej (procesu zakwaszania, ekstrakcji, deestryfikacji, procesów koagulacji, przemywania i oczyszczania pektyny);
- Instrukcja technologiczna procesu produkcji pektyny aminowanej;
- Schemat technologiczny linii obróbki alkoholowej (procesów koagulacji, odtłaczania oraz amidacji pektyny);
- Schemat technologiczny procesu regeneracji spirytusu;
- Informacje dotyczące prowadzonych prac badawczych oraz ich wyników, jak również wyniki analiz jakości surowców i produktów;
- Informacje dotyczące wydajności linii technologicznej i stosowanych parametrów technologicznych w poszczególnych etapach procesu produkcyjnego;
- Informacje dotyczące zużycia surowca na jednostkę wyrobu gotowego;
- Informacje dotyczące szczegółów budowy urządzeń wchodzących w skład linii pektynowej oraz materiałów użytych do ich budowy.
Wydział Energetyczny
- Informacje dotyczące zabezpieczenia magazynu amoniaku i linii przesyłowych.
Zakładowy Ośrodek Obliczeniowy
- Bazy danych w formie elektronicznej oraz z poszczególnych zakresów;
- Księgowego (wielkość danych zaksięgowanych na poszczególnych kontach księgowych stanowiących obraz finansowy firmy)
- Płacowego (kartoteki płacowe pracowników, listy płac, PIT-y informacje o uzyskanych przez płatnika dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, dane o pracowniku oraz deklaracje miesięczne zawarte w programie PŁATNIK oraz elektroniczna wymiana informacji z ZUS-em);
- Handlowego (dane przedstawiane w różnych ujęciach dotyczące wielkości sprzedaży, teleadresowa baza danych o odbiorcach)
- Direct-bank ( wyciągi i stany kont bankowych, operacje płatnicze dokonywane na kontach ZPOW „Pektowin”);
- Dostępu do sieci zewnętrznej (sposobu dostępu do danych o firmie zawartych na stronie internetowej ZPOW „Pektowin”, treść korespondencji odbieranej i wysyłanej drogą elektroniczną);
- Innych obszarów działania (archiwa zawierające dane z lat ubiegłych ze wszystkich systemów, zawartość listów, opracowań i analiz);
- Informacje dotyczące pozostałych działów firmy przewidzianych do komputeryzacji.
Dział Rachuby Płac
- Dane osobowe zawarte w dokumentach zgłoszeniowych do ZUS;
- Kartoteki zarobkowe
- Oświadczenia o dochodach rodzina zawarte w dokumentach do zasiłków rodzinnych;
- Dane osobowe zawarte w PIT-ach;
- Sprawozdania GUS;
- Oświadczenia podatkowe.
Dział Kadr i Administracji
- Akta osobowe pracowników;
- Zasoby archiwalne zakładu;
- Informacje dotyczące Obrony Cywilnej oraz procedury działania na wypadek zagrożeń nadzwyczajnych.
Dział Handlowy
- Informacje dotyczące danych teleadresowych kontrahentów ZPOW „Pektowin”;
- Wielkość i struktura sprzedaży dla poszczególnych odbiorców;
- Indywidualne warunki współpracy z poszczególnymi odbiorcami (ceny, terminy, rabaty, płatności);
- Informacje dotyczące wielkości zadłużenia poszczególnych odbiorców;
- Informacje dotyczące nakładów marketingowych ogółem i na poszczególnych odbiorców,
- Informacje dotyczące ogólnej wartości i struktury sprzedaży w ujęciu innym niż roczne,
- Informacje dotyczące planowanych działań marketingowych, polityki cenowej i rabatowej mających formę dokumentów pisemnych
- Informacje dotyczące reklamacji produkowanych przez ZPOW „Pektowin” wyrobów.
Dział Organizacyjno- Prawny
- Informacje dotyczące treści: regulaminu pracy, zakładowego układu zbiorowego pracy, Statutu Spółki, instrukcji bhp i przeciwpożarowych, zarządzeń i poleceń;
- Informacje dotyczące pozwów, pism kierowanych do sądu i innych organów orzekających oraz organów ścigania;
- Informacje dotyczące windykacji należności oraz umów handlowych;
- Informacje dotyczące stanu prawnego Spółki;
- Protokoły z posiedzeń statutowych organów Spółki;
- Protokoły i materiały komisji przetargowych;
- Dokumenty własności intelektualnych Spółki oraz dokumenty licencyjne Spółki.
Księgowość Finansowa
- Stan środków pieniężnych w kasie oraz na rachunkach bankowych;
- Informacje dotyczące obrotów z poszczególnymi kontrahentami, rabaty, prowizje, ceny;
- Listy płac – wysokość wynagrodzeń;
- Sprawozdania finansowe, deklaracje podatkowe, informacje o obrotach firmy i wyniku finansowym;
- Adresy i numery kont bankowych klientów;
Księgowość Materiałowa
- Informacje dotyczące stanu zapasów magazynowych;
- Dokumentacja magazynowa;
- Arkusze spisu z natury.
Zespół Analiz Finansowych i Kontroli Wewnętrznej
- Plan kontroli wewnętrznej i protokoły z kontroli wewnętrznej;
- Plan inwentaryzacji i protokoły z inwentaryzacji;
- Plany produkcyjno- finansowe;
- Normy produkcyjne i dokumenty wynikowego zużycia surowców i materiałów;
- Relacje ekonomiczno- finansowe;
- Wskaźnik finansowe;
- Wykonanie produkcji i sprzedaży,
- Kalkulacje wstępne i wynikowe wytwarzanych produktów;
- Rentowność sprzedawanych wyrobów i usług.
Załącznik nr 3
Wykaz prac w ZPOW „Pektowin” Jasło, które mogą być wykonywane wyłącznie na pisemne polecenie pracodawcy lub osób przez niego upoważnionych
Wykaz prac wykonywanych na pisemne polecenie;
- Prace z użyciem otwartego ognia np. spawanie, cięcie, lutowanie, nagrzewanie itp. – poza stałymi stanowiskami;
- Prace w zbiornikach, kanałach, studniach, studniach kanalizacyjnych, wnętrzach urządzeń technicznych i innych zamkniętych pomieszczeniach, do których wejście odbywa się przez włazy lub niewielkie rozmiarami otwory, lub jest w inny sposób utrudnione;
- Prace konserwacyjne, modernizacyjne i remontowe przy urządzeniach elektroenergetycznych lub uziemionych w taki sposób, że żadne z uziemień – uziemiaczy nie jest widoczne z miejsca pracy;
- Prace przy opuszczaniu i zawieszaniu przewodów na wyłączonych spod napięcia elektroenergetycznych liniach napowietrznych w przesyłkach krzyżujących drogi kolejowe, wodne i kołowe;
- Prace przy remontach lub wymianie pomp głębinowych, zaworów, rurociągach i zbiornikach niebezpiecznych środków chemicznych;
- Prace przy rurociągach sprzężonego powietrza o nadciśnieniu roboczym równym lub większym do 50 kPa, wymagających demontażu elementów sprężarki;
- Prace na rurociągach wody, pary wodnej, sprężonego powietrza o nadciśnieniu roboczym równym lub większym od 50 kPa wymagających demontażu armatury lub odcinka rurociągu albo naruszenia podpór i zawiesin rurociągów;
Załącznik nr 4
Wykaz stanowisk pracy w ZPOW „Pektowin”, na których osoby zatrudnione winny spełniać wymagania kwalifikacyjne w zakresie eksploatacji urządzeń instalacji energetycznych
1. Eksploatacja
Wydział – stanowisko pracy | E- eksploatacja | Wykonywane czynności | Grupa urządzeń- rodzaj |
---|---|---|---|
Palacz kotłowy | E | Obsługa, konserwacja | Gr.2-1,2,5,6,7,10 |
Maszynista urządzeń chłodniczych i sprężonego powietrza | E | O,K,N | Gr.2-5,6,7,10 |
Ślusarz remontowy w kotłowni | E | O,K,N | Gr.2-1,2,5,6,7 |
Monter instalacji i sieci cieplnych oraz gazowych | E | O,K,N | "Gr.2-2,6,7,10 Gr.3-5,6,8,10" |
Pompowy ujęcia wody | E | O,K | Gr.2-6,7,10 |
Mechanik aparatury kontrolno- pomiarowej | E | O,K,N,M, AKP | "Gr.1-3 inst do 1kV Gr. 2-10 Gr. 3-10" |
Elektryk, elektromechanik, elektromonter | E | O,K,N,M, AKP | Gr. 2-1,3,5,7,9,10 |
"Obsługa: wyparek, kolumn, rektyfikacji, ekstraktorów, pomp, sprężarek, myjek, wentylatorów, autoklawów, suszarni gazowych, pasteryzatorów, suszarni pektyny, przyborów gazowych w laboratoriach, urządzeń chłodniczych, fermentatorów, wymienników ciepła | E | "O | Gr.2-1,24,5,6,7,10 Gr.3-6,10 |
Konserwacja- naprawa-montaż ( dotyczy ww. urządzeń) | E | K,N,M | Gr.2-1,2,4,5,6,7 |
2. Dozór
Wydział – stanowisko pracy | D- dozór E- eksploatacja | Wykonywane czynności | Grupa urządzeń- rodzaj |
---|---|---|---|
Kierownik Wydziału Energetycznego | D | Obsługa, konserwacja, Naprawa, montaż Aparatura kontrolno pomiarowa | Gr.1-2,3,5,7,9,10 Gr.2-1,2,4,3,5,6,7,8,10 Gr.3-5,6,8,10 |
Mistrz ds. energetycznych | D | Obsługa konserwacja Naprawa, montaż | Gr.2-1,2,4,5,6,7 Gr.3-5,6,8 |
Mistrz warsztatu elektrycznego | D+E | O,K,N,M,,AKP | Gr.1-2,3,5,7,9,10 |
Mistrz kotłowni i chłodni | D+E | O,K,N,AKP | Gr.2-1,2,4,5,6,7,8,10 |
Mistrz komórki pomiarów i automatyki | D+E | O,K,N,AKP | Gr. 2-10 Gr. 3-10 |
Kierownik Wydziału Produkcji Win Mistrz rozlewni Wydziału Produkcji Win | D | O,K | Gr. 2-4,5,10 |
Kierownik Wydziału Produkcji Pektyny i Koncentratu Zastępca Kierownika Wydziału Mistrz ds. utrzymania ruchu Mistrz zmianowy | D | O,K,N O,K,N K,N,M O,K | Gr.2-4,6,10 Gr.3-8 Gr.2-4,6,10 Gr.3-8 |
Kierownik Wydziału Enzymów Zastępca Kierownika Wydziału Enzymów Mistrz Zmianowy | D | O,K O,K O,K | Gr.2-4,5,6,7,10 |
Kierownik Wydziału Przetworów Owocowo-Warzywnych Zastępca Kierownika Wydziału Mistrz zmianowy | D | O,K O,K O,K | Gr.2-4,10 |
Kierownicy Laboratoriów | D | O | Gr.3-6 |
Kierownik Działu Remontowego Mistrz Działu Remontowego | D | K,N,M K,N,M | Gr.2-1,4,5,6,7 |
Załącznik nr 5
Wykaz prac szczególnie niebezpiecznych w ZPOW „Pektowin” Jasło
Roboty budowlane, rozbiórkowe, remontowe i montażowe prowadzone bez wstrzymania ruchu zakładu pracy lub jego części:
- Prace w wykopach przy remoncie instalacji kanalizacyjnej w pomieszczeniach produkcyjnych i na zewnątrz;
- Remont instalacji technologicznych w pomieszczeniach produkcyjnych;
- Prace wewnątrz komór paleniskowych kotłów, walczaków kotła, lejów zasypowych;
- Prace konserwacyjne, modernizacyjne i remontowe przy urządzeniach elektroenergetycznych znajdujących się pod napięciem oraz w pobliżu nie osłoniętych urządzeń elektroenergetycznych lub ich części pod napięciem;
- Prace przy wyłączonych spod napięcia, lecz nie uziemionych urządzeniach lub uziemionych w taki sposób, że żaden z uziemiaczy nie jest widoczny z miejsca pracy;
- Prace remontowe i spawalnicze w pomieszczeniach zagrożonych pożarem lub wybuchem.
Prace w zbiornikach, kanałach, wnętrzach urządzeń technicznych i w innych niebezpiecznych przestrzeniach zamkniętych:
- Prace wewnątrz wszystkich zbiorników i silosów na terenie zakładu, do których wejście odbywa się przez włazy lub otwory o niewielkich rozmiarach;
- Prace w kanałach i studzienkach kanalizacyjnych;
Prace przy użyciu i transporcie materiałów niebezpiecznych;
- Prace w pomieszczeniach, w których występują gazy lub pary trujące, żrące lub duszące;
- Prace przy rozładunku cystern kolejowych z kwasów na bocznicy kolejowej;
- Transport i przemieszczanie materiałów niebezpiecznych na terenie zakładu;
- Prace przy napełnianiu instalacji chłodniczej amoniakiem;
- Prace związane z magazynowaniem materiałów niebezpiecznych.
Prace związane z wykorzystaniem urządzeń ciśnieniowych;
- Obsługa ciśnieniowych urządzeń technicznych podlegających pełnemu dozorowi technicznemu i ograniczonemu dozorowi technicznemu;
Prace na wysokości
- Wszystkie prace wykonywane na powierzchni znajdującej się na wysokości co najmniej 1 metra nad poziomem podłogi, za wyjątkiem przypadków, gdy powierzchnia ta jest osłonięta ze wszystkich stron do wysokości co najmniej 1,5 metra pełnymi ścianami lub ścianami z oknami oszklonymi lub wyposażona jest w inne stałe konstrukcje lub urządzenia chroniące pracownika prze upadkiem z wysokości.
Załącznik nr 6
Wykaz praz w ZPOW „Pektowin” Jasło wymagających szczególnej sprawności psychofizycznej
- Prace przy obsłudze suwnic zdalnie sterowanych
- Prace operatorów samojezdnych ciężkich maszyn budowlanych
- Prace operatorów pulpitów sterowniczych urządzeń technologicznych wielofunkcyjnych i wielozadaniowych
- Prace maszynistów i kierowców drezyn motorowych;
- Prace nastawiacza, ustawiacza i manewrowego na zakładowej bocznicy kolejowej;
- Prace kierowców przewożących materiały niebezpieczne oraz pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 16 ton i długości 12 metrów;
- Prace przy liniach niskich, średnich i wysokich napięć;
- Prace przy obsłudze urządzeń ciśnieniowych podlegających pełnemu dozorowi technicznemu;
- Prace konserwacyjne dźwigów i suwnic.
Załącznik nr 7
Wykaz prac w ZPOW „Pektowin” Jasło wzbronionych kobietom
Prace związane z wysiłkiem fizycznym i transportem ciężarów oraz wymuszoną pozycją ciała:
- Wszystkie prace, przy których najwyższa wartości obciążenie pracą fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekracza 5000 kJ na zmianę roboczą, a przy pracy dorywczej – 20 kJ/min.;
- Ręczne podnoszenie i przenoszenie ciężarów o masie przekraczającej:
- 12 kg przy pracy stałej;
- 20 kg przy pracy dorywczej ( do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej);
3. Ręczna obsługa elementów urządzeń (dźwigni, korb, kół sterowniczych, itp.), przy której wymagane jest użycie siły przekraczającej:
- 50 N – przy pracy stałej (5 kG);
- 100 N- przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej 10 kG);
4. Ręczne przenoszenie pod górę – po pochylniach, schodach, itp., których maksymalny kąt nachylenia przekracza 30o, a wysokość 5 metrów- ciężarów o masie przekraczającej:
- 8 kg przy pracy stałe;
- 15 kg przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w ciągu zmiany roboczej);
5. Przewożenie ciężarów o masie przekraczającej:
- 50kg przy przewożeniu na taczkach jednokołowych;
- 80kg przy przewożeniu na taczkach 2,3 i 4 kołowych;
- 300kg przy przewożeniu na wózkach po szynach;
Wyżej podane dopuszczalne masy towarów obejmują również masę urządzenia transportowego i dotyczą przewożenia ciężarów po powierzchni równej, twardej i gładkiej o pochyleniu nie przekraczającym:
- 2% przy pracach polegających na przewożeniu ciężarów o masie nie przekraczającej 50 kg na taczkach jednokołowych i przewożeniu ciężarów o masie nie przekraczającej 80kg na wózkach 2,3 i 4 kołowych;
- 1% przy przewożeniu ciężaru o masie nie przekraczającej 300 kg na wózkach na szynach;
W przypadku przewożeni ciężarów po powierzchni nierównej masa ciężarów wymienionych w pkt. „e” nie może przekroczyć 60% wielkości podanej w punkcie „e”.
6. Kobietom w ciąży i w okresie karmienia:
- Wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekraczają 2900 kJ na zmianę roboczą;
- Prace wymienione w pkt. „b”, „c”, „d”, „e”, jeżeli występują przekroczenia ¼ określonych w nich wartości;
- Praca w pozycji wymuszonej;
- Praca w pozycji stojące łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej.
Praca w hałasie – kobietom w ciąży zabroniona jest praca:
- W środowisku, w którym poziom ekspozycji na hałas, mierzony zgodnie z Polskimi Normami przekracza 65 dB;
- Każda praca w warunkach narażenia na drgania w ogólnym oddziaływaniu na organizm człowieka.
- Praca przy monitorach ekranowych – kobietom w ciąży zabroniona jest praca przy obsłudze monitorów ekranowych powyżej 4 godzin na dobę.
- Praca poniżej gruntu i na wysokości – kobietom w ciąży zabroniona jest:
- Praca na wysokości poza stałymi galeriami, pomostami, podestami i innymi stałymi podwyższeniami, posiadającymi pełne zabezpieczenie przed upadkiem (bez potrzeby stosowania środków ochrony indywidualnej przed upadkiem) oraz wchodzeniem i schodzeniem po klamrach i drabinach;
- Prace w wykopach i zbiornikach otwartych.
3. Prace grożące ciężkimi urazami fizycznymi i psychicznymi – kobietom w ciąży i okresie karmienia zabroniona jest:
- Prace wewnątrz zbiorników i kanałów;
- Prace stwarzające ryzyko ciężkiego urazu fizycznego lub psychicznego np. gaszenie pożarów, udział w akcjach ratownictwa chemicznego, usuwanie awarii, prace z materiałami wybuchowymi, itp.